De ce nu funcționează eforturile în marketing: 10 erori de evitat, cu exemple și soluții
Ți-ai spus vreodată: „De ce nu are efect tipul meu de promovare? Fac totul ca la carte.”? Cu siguranță nu ești singur. Iar faptul că ai conștientizat că ceva nu e în regulă e primul pas spre redresare.
Dacă, mai mult de-atât, întrebarea asta îți bântuie constant ambițiile de dezvoltare, însă tot nu i-ai dat de cap, atunci e posibil să nu acorzi atenție unor aspecte esențiale pentru o strategie de marketing de succes. Noi, la Onlike – în asta ne-am specializat, așa că suntem aici să îți dezvăluim cele mai frecvente greșeli care trebuie evitate, pe limba ta:
1. Lipsa unei strategii clare de marketing: Fără o strategie bine definită, eforturile tale vor fi dispersate, ducând la rezultate ineficiente.
Exemplu: E ca și cum ai planifica o călătorie fără destinație. Ai putea ajunge oriunde, dar probabil nu acolo unde îți dorești.
Soluție: Stabilește obiective clare (de exemplu, creșterea conștientizării brandului cu 20% în 6 luni) și planifică pașii concreți pentru a le atinge pe fiecare în parte. Claritatea e primul pas esențial în strategia ta!
2. Lipsa de aliniere a obiectivelor de marketing cu obiectivele afacerii: Obiectivele tale de marketing ar trebui să sprijine direct obiectivele mai ample ale afacerii tale.
Exemplu: E ca și cum ai vinde echipament de iarnă într-o zonă tropicală. Nu se potrivește cu nevoile pieței tale.
Soluție: Asigură-te că fiecare campanie de marketing contribuie la obiectivele generale ale afacerii (cum ar fi o mai bună expunere, creșterea vânzărilor sau extinderea în noi piețe).
3. Subestimarea importanței cercetării de piață: Sărind peste cercetarea amănunțită a pieței vei ajunge să dezvolți strategii care nu spun nimic publicului tău țintă.
Exemplu: E ca și cum ai pregăti un meniu fără a ști preferințele oaspeților tăi.
Soluție: Realizează sondaje de opinie, studii de piață și analizează datele obținute, pentru a înțelege nevoile și dorințele clienților tăi. Vei vedea – în vânzări, nu ai nevoie de fapt să „inventezi” sau „creezi” nevoi, dacă le cunoști deja pe cele reale. Primești puncte și la autenticitate.
4. Neadaptarea la schimbările pieței: Să nu te adaptezi la tendințele din piață, schimbările în comportamentul consumatorilor sau tehnologie = să îți compromiți singur strategiile.
Exemplu: Cum ar fi să ignore popularitatea rețelelor sociale? Cam ca și cum ai continua să trimiți scrisori prin porumbel mesager în era emailului.
Soluție: Rămâi informat despre tendințe și adaptează-te rapid (de exemplu, folosindu-te inteligent de noile rețele sociale, de inteligența artificială și realitatea augmentată).
5. Gestionarea deficitară a bugetului: O alocare greșită sau lipsa planificării bugetului poate compromite eficacitatea campaniilor tale de marketing, oricât de creative ar fi.
Exemplu: Cheltuirea întregului buget pe un singur anunț TV costisitor, fără a putea obține nici măcar rezultate măsurabile.
Soluție: Distribuie bugetul în mod echilibrat și concentrează-te pe canale cu ROI (Return on Investment) dovedit.
6. Ignorarea cartografierii călătoriei clientului: Această călătorie la care noi ne invităm fiecare client trebuie să fie coerentă, plăcută și cu sens pentru a putea conduce la oportunități de expunere și conversie. Ignorarea acestui aspect te va costa scump, în zonele cele mai vulnerabile.
Exemplu: Este ca și cum ai invita oamenii la un eveniment fără a le oferi instrucțiuni despre cum să ajungă acolo. Sau imaginează-ți că ai un magazin, dar înăuntru marfa e așezată alandala, miroase a mucegai și ai uitat și să descui ușa clienților.
Soluție: Înțelege și mapează fiecare etapă a experienței clientului, de la conștientizarea brandului și până la cumpărare și loializare. Va ajuta mult să afli și pe care segment se „împiedică” lucrurile în experiența clienților tăi, pentru a putea aduce îmbunătățiri.
7. Neglijarea analizei concurenței: Simplu fapt că nu observi ce fac competitorii tăi te poate lăsa în urmă, parte a „zgomotului” din piață.
Exemplu: Este ca și cum ai juca șah, dar te uiți doar la propriile piese. Nu sună a victorie, nu?
Soluție: Analizează strategiile concurenților relevanți domeniului tău și găsește moduri de a te diferenția.
8. Dependența excesivă de un singur canal de marketing sau modalitate de promovare: A te baza prea mult pe un singur canal (de cele mai multe ori fiindcă pe acela îl cunoști mai bine) poate fi riscant; diversificarea este cheia. N-ai vrea să ai toate ouăle într-un singur coș, nu?
Exemplu: Folosirea exclusivă a email marketingului, să zicem, ignorând complet rețelele sociale sau publicitatea online.
Soluție: Diversifică canalele de marketing pentru a ajunge la un public mai larg și pentru a minimiza riscurile. Cheia unei promovări eficiente e de fapt un melanj coerent între toate metodele de promovare care au sens în cazul specific al produsului sau serviciului tău.
9. Neevaluarea sau analizarea performanței campaniilor: Dacă nu măsori eficacitatea campaniilor de marketing, nu vei ști unde mai ai de lucrat, ce să înveți și să îmbunătățești.
Exemplu: Ai conduce cu ochii închiși? Dar dacă ai avea pe cineva drag în dreapta? Cred că ai înțeles.
Soluție: Folosește instrumente de analiză pentru a măsura performanța. Păstrează-ți simțurile ascuțite și ajustează strategiile și traseul afacerii tale în funcție de rezultate.
10. Trecerea cu vedere a importanței consistenței și coerenței brandului: Prezentarea aleatorie pe diverse canale de marketing poate dilua identitatea și mesajul brandului.
Exemplu: Să-ți schimbi mesajul și imaginea brandului în fiecare campanie este ca și cum ai vrea să te faci cunoscut pentru ceva anume dar ți-ai schimba personalitatea în fiecare zi.
Soluție: Menține-ți consecvența în mesaj și identitate vizuală, indiferent de canalele pe care alegi să le folosești.
Acum, că ești conștient de aceste capcane des întâlnite, este timpul să îți ajustezi eforturile și să preiei frâiele succesului real în marketing.
La Onlike, te ajutăm să eviți din prima aceste greșeli și să îți construiești o strategie de marketing eficientă, perfect adaptată potențialului tău.
Dacă vrei să vorbim, știi unde ne găsești, contactează-ne acum!